De kern

De manier waarop ik dirigeer is in de loop der jaren enorm veranderd, ik werk meer en meer met de emotie en de beleving als leidraad. Ik heb het groepsproces altijd heel interessant gevonden, elke muzikant is daarin een onmisbare schakel. Ik vind het een prachtige uitdaging om iedereen op zijn of haar niveau steeds zoveel mogelijk speelplezier te laten ervaren. Als musici graag naar de repetitie komen en er naast stevig werken ook veel wordt gelachen, dan is mijn missie geslaagd.

Roots en werk

Mijn roots liggen in de fanfare, het Frysk Fanfare Orkest was jarenlang mijn thuisbasis. Toen er aan het conservatorium in Alkmaar een bugelopleiding van start ging zat ik in de eerste lichting, en was één van de eersten die afstudeerde. Jan Schut was mijn docent, voor zowel bugel als harmonie/fanfare directie.
Toen ik afstudeerde werd ik meteen zijn collega, het gaf me de kans om op vele bijzondere plekken ervaring op te doen; KRO-radio bij het programma Zin in Muziek, als invaller bij verschillende top-orkesten, en als examinator van muziekexamens. Ik kwam in contact met de meest uiteenlopende mensen en situaties en dat hielp me in creativiteit en flexibiliteit.

Leren in de praktijk

In het laatste jaar van mijn studie richtten we met een stel jonge honden van het conservatorium Alkmaar het Noordhollands Fanfare Orkest op. Een mix van studenten, afgestudeerden, en amateurs uit de regio die toe waren aan een uitdaging. Ik was er concertmeester en ook een lange tijd voorzitter.

Beleving

In de loop van de afgelopen decennia heb ik aan veel bijzondere projecten meegewerkt en soms geïnitieerd. Vaak met minimale middelen het publiek een ervaring geven die verder gaat dan alleen de muziek. Prom-concerten met professionele solisten (klassiek en pop), of juist solisten uit de eigen geledingen van het orkest boven zichzelf uit laten stijgen, de presentatie van een muziekwerk net even een andere twist geven … daar haal ik enorm veel voldoening uit. Muzikanten en publiek uit het hoofd en in de beleving laten stromen, daar gaat het om!

Tegenwoordig geef ik geen les meer, dirigeer ik één vaste vereniging en werk ad hoc als invaller of als muzikaal leider bij musicals.